Kroz igru do slova
„Učenje slova? Kada je vreme početi detetu govoriti o slovima, azbuci, …? Na ovo pitanje nema tačnog odgovora, neka deca već sa tri godine počinju da primećuju slova i postavljaju pitanja o njima, ali svakako upoznavanje sa slovima dete će imati svakako u predškolskom, a učenje slova nastavlja se i u prvom razredu osnovne škole.
Proces usvanja slova nije lak za svako dete, kod neke dece ćemo naići i na otpor te je potrebno u aktivnostima dodati i još nešto pored pisanja slova u svesci i spajanja tačkica. Kako bi olakšali proces učenja potrebno je da samo učenje prilagodimo detetu, a to je najbolje i najlakše uraditi kroz igru.
U nastavku možete pročitati neke od ideja za učenje slova kroz igru 🙂
- SLANO PISANJE
Na deblji papir ispišite slovo lepkom (najbolje je da bude tečni lepak za papir) i preko pospite so. Otresite višak soli sa papira i dajete detetu četkicu i vodene boje. Četkicom treba da pređe preko ispisanih slova tako što će imitirati pokret pisanja.
- PISANJE U PESKU
U dublju činiju sipajte pesak (ili palentu). Nacrtajte u jednom uglu model koji dete treba treba sa ponovi. Može crtati prstima, četkicom ili olovkom. Krenite od jednostavnih linija, pa onda pređite na slova.
- MONTESORI TAKTILNA SLOVA
Na kartonu zalepite slova napravljena od filca. Pokažite detetu kako da pređe po slovu u smeru pisanja, koristeći dva prsta (kažiprstom i srednji prstom).
- PISANJE SLOVA POMOĆU VODILICE
Tablu sa azbukom i vodilicom možemo koristiti za početno pisanje. Može se koristiti i kod dece koja su prvi razred i tek se upoznaju sa slovima. Koristeći ovu tablu smanjujemo pritisak koji dete može da oseti kada ukoliko insistiramo na pisanju na papiru. Ova aktivnost je posebno korisna u radu sa decom sa teškoćama u razvoju.
Veliki format slova na tabli olakšava proces učenja slova – njihovo prepoznavanje i usvajanje smera pisanja slova. Ukoliko dete ima problem sa finom motorikom i slabošću mišića šake i prstiju tablu možemo okačiti na zid kako bi pokret bio lakši za dete.
Pored vodilice sa kanapom u kompletu se dobija i vodilica koja podeća na olovku, kraća je te se lakše dolazi do pravilnog hvata – tipodnog hvata kojim dete treba da drži olovku.
Pisanje je složena motorička aktivnost koja zahteva usmerenu pažnju, dobru vizuelnu percepciju i vizuomotornu kontrolu. Ali ukoliko ovoj temi pristupimo kroz zanimljive aktivnosti koje obuhvataju još nešto osim papira i olovke brže dolazimo do rezultata.„ pitajtedefektologa.com