Ukoliko čitate moje tekstove mogli ste primetiti da jako često naglašavam da se uz pomoću neke igre ili aktivnosti može stimulisati ova sposobnost.
Šta je koordinacija oko-ruka?
Vizuelno motorna koordinacija tj. koordinacija oko-ruka je sposobnost da prilikom obavljanja određene aktivnosti možemo istovremeno koristiti čulo vida i ruku. Uporešteno rečeno ova spobonost nam omogućava da korišćenjem informacija koje smo dobili putem očiju usmeravamo pokret.
Ovo jeste složena aktivnost jer zahteva upotrebu dva kanala u isto vreme i može biti izazovna za decu koja imaju npr. problem sa pažnjom.
Uz pomoć koordinacije oko-ruka koristeći čulo vida usmeravamo pažnju na stimulus koji dalje šalje informaciju u mozak pomoću koje možemo da shvatimo gde se nalazi naše telu u prostoru, ali i da znamo na koji način da napravimo pokret da bismo izvšili neki poket i uradili određeni zadatak (ona nam omogućava da kontrolišemo, koordinišemo i usmerimo pokret). Počinje da se razvija oko 3. meseca života deteta kada bebine ruke dođu u prostor ispred očiju i onda počinje da se igra sa svojim rukama. A dalji razvoj pomaže u razvoju fine motorike, kasnije i grafomotorike, propriocepcije, motoričkog planiranja i vizuelne percepcije.
Važno je propratiti da li dete prati pogledom ono što radi je od ranog uzrasta.
Deca koja imaju slabije razvijenu koordinaciju oko-ruka u većini slučajeva imaju problema u savladavanju životnih veština, ali i pisanja i čitanja.
Stimulacija razvoja koordinacije oko-ruka se najbolje razvija kroz igre:
- bacanja i hvatanja lopte,
- prespipanja iz jedne posude u drugu,
- ubacivanjem žetona u kasicu,
- lepljenjem kolaž papira ili nalepnica na određeno mesto,
- provlačenjem pertli kroz otvore.
Jedna od igačaka koje imaju za cilj stimulaciju ove sposobnosti jeste drveno DUGME, koje je većih dimenzija i postavljeno je uspravno.Cilj igre je provući pertlu kroz sve otvore na dugmetu i prčvrstiti ga za podlogu. Namenjena je za decu uzrasta 3+ godina, a za stariju decu možete dodati nalog da prvo provuče pertlu kroz gornju levu rupu, pa donju levu, pa donju desnu, i na kraju gornju desnu rupu. I da taj niz ponavlja sve dok pertle ne ponestane.
Takođe, u ovoj igri je bitno uključiti korišćenje obe ruke, dominantnom rukom dete može prvo da provlači kanap, a nedominantvnom da pridržava postolje. A kada završi da ponovi aktivnost obrnuto – nedominantnom rukom da provlači, a dominantnom da pridržava. Aktivacija obe ruke je od velikog značaja za razvoj mozga (bilateralna saradnja).
Igramo se i razvijamo, jer tako je najbolje.